Vores allesammens Frede Clausen

29-04-2021

Klubbens tro hjælper skænker ny pokal Hvert år uddeler Sundeved Rideklub en lang række pokaler til klubbens aktive ryttere. I år er en ny pokal blevet skænket af Frede Clausen, som er en god gammel ven af klubben. Den nu 77-årige Frede Clausen er født og opvokset i Vester Sottrup, og han har siden sin ungdom været aktiv rytter og ringrider. Efter folkeskolen arbejdede Frede i landbruget, og lønnen blev brugt til at købe sin første hest, da han var kun 16 år gammel.

Da Fredes fødegård blev solgt flyttede han ind i stuehuset på Sundeved Rideklub. Hesten flyttede med og blev opstaldet i klubbens stald, og blev lånt ud til elevskole. Frede blev en af de mange aktive frivillige hjælper på rideskolen, og alle som har haft sin gang i rideklubben kender Frede.

Frede er kommet ned i gear

I sin fritid har Frede Clausen altid været meget aktiv, og han var i mange år forrider til Sundeved Ringridning, hvor han stadig er med i ringriderforeningens bestyrelse. Frede er også kendt i bybilledet, da han har holdt sig i form med lange løbe- og cykelture. Udover sine utallige timers frivilligt arbejde i rideklubben og i stalden, har han også været aktiv hjælper i den lokale Røde Kors butik.

Desværre trygger alderdommen, og Frede er langsomt kommet ned i gear. Han bor dog stadig på rideskolen, og hjælper stadig til med det han kan. Der er mange, som påskønner Fredes indsats, og nu hvor han har brug for hjælp, kommer hjemmeplejen dagligt, og derudover træder medlemmer af klubben til, for at hjælpe ham.

Frede har nu skænket en vandrepokal til hesteryttere, som vinder klubmesterskabstitlen i spring. Klubben har i forvejen en pokal i samme kategori, men den er til ponyryttere. Pokalen med inskription skænket af Frede Clausen vil være et evigt minde om et medlem, som har støttet klubben siden den blev grundlagt i 1973.